Stimuleert wiskundig denken

Wiskundig denken wordt in MathPlus op verschillende manieren gestimuleerd. Allereerst door middel van de opgaven bij de contexten. Daarbij moeten leerlingen vaak meerdere denkstappen zetten om de opgave op te kunnen lossen. Maar ook bij veel verwerkingsvragen zullen de hersens nog wel eens kraken.

Uitdagend voor iedereen

MathPlus kent verwerkingsopgaven op drie niveaus. Deze worden aangeduid met sterren: instap, basis en excellent. Gepersonaliseerde opgaven zorgen daarbij voor een leerroute ‘op maat’. Bij veel verwerkingsopgaven wordt echt wel wat gevraagd van de leerlingen. Zeker bij de excellent opgaven.

Opgaven stap-voor-stap oplossen

“De berekening is minstens even belangrijker dan het antwoord”, is een belangrijk uitgangspunt van wiskundeonderwijs. Bij MathPlus wordt met behulp van de technologie van AlgebraKIT de berekening beoordeeld. De leerling kan zelf de oplosstrategie bepalen en AlgebraKIT  analyseert de tussenstappen en beoordeelt of deze wiskundig correct zijn en of de leerling op de goede weg zit.

Zet aan tot wiskundig denken

Wiskundig denken vindt plaats in het hoofd. Voor de ene leerling kan een opgave een wiskundig denken vergen, voor de ander is het heel eenvoudig. Daarom kun je ook geen opgaven markeren die ‘echte’ Wiskundig denken-opgaven zijn. Wiskundig denken wordt in MathPlus op verschillende manieren gestimuleerd. Bijvoorbeeld door middel van de opgaven bij de contexten. Daarbij moeten leerlingen vaak meerdere denkstappen zetten om de opgave op te kunnen lossen.

Direct doen:

Delen:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail to someone